Sisters in Islam (SIS): Antara Emansipasi dan Penyimpangan Aqidah


Benarkah ini yang diperjuangkan oleh SIS?

Sisters in Islam (SIS) sering tampil dengan slogan memperjuangkan hak wanita dalam Islam. Namun, di sebalik naratif progresif yang mereka usung, terdapat pelbagai pendirian dan hujah yang dilihat menyimpang prinsip asas akidah, syariah dan akhlak Islam berdasarkan nas-nas qat’ie dalam al-Quran, sunnah serta konsensus ulama Ahlus Sunnah wal Jamaah.

1. Merombak Tafsiran Ayat Al-Quran Secara Liberal

SIS secara terbuka menyokong pendekatan "hermeneutics" Barat dalam mentafsir al-Quran iaitu memberi tafsiran baru kepada ayat-ayat suci berdasarkan pengalaman sosial semasa, bukan berdasarkan kaedah tafsir muktabar. Ini melanggar disiplin ilmu tafsir yang telah disusun sejak zaman salaf.

Firman Allah SWT:

“Dan tidak patut bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, apabila Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan sesuatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka.”

(Surah al-Ahzab: 36)

Tindakan SIS mempertikaikan nas al-Quran atas nama hak asasi adalah bentuk penolakan terhadap autoriti wahyu, yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

2. Menolak Ketetapan Syariah Tentang Poligami, Aurat dan Perwarisan

SIS mempertikaikan hukum-hukum qat’ie seperti poligami, pembahagian faraid, aurat wanita dan ketaatan isteri. Mereka mendakwa hukum ini menindas wanita dan perlu direformasi. Ini secara terang bercanggah dengan ijmak ulama.

Hadis sahih:

“Sesiapa yang menolak sesuatu daripada syariat-Ku yang jelas, maka dia bukan dari golonganku.”
(Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Firman Allah:

“Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: hendaklah mereka melabuhkan jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali (sebagai wanita yang baik), maka mereka tidak diganggu.”
(Surah al-Ahzab: 59)

Sikap SIS yang menganggap perintah menutup aurat sebagai budaya Arab dan bukan tuntutan Islam adalah satu bentuk pengingkaran terhadap ayat yang muhkam.

3. Menolak Peranan Ulama dan Institusi Agama

SIS lantang menolak autoriti institusi fatwa dan ulama, kononnya kerana ulama bersifat “patriarki” dan tidak memahami realiti wanita moden. Namun dalam Islam, ulama adalah pewaris nabi yang bertanggungjawab menjaga kesucian agama.

Sabda Rasulullah SAW:

“Ulama adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu.”
(Riwayat Abu Daud, Tirmizi)

Menolak peranan ulama membawa kepada kerosakan epistemologi agama dan membuka ruang kepada pelbagai tafsiran sesat dan hawa nafsu.

4. Membuka Ruang kepada Pluralisme Agama

SIS pernah menyokong Gerakan Islam Liberal dan pendirian-pendirian pluralis seperti menyamakan agama-agama sebagai jalan kebenaran. Ini bertentangan dengan akidah Islam yang tegas menyatakan Islam sahaja agama yang diterima di sisi Allah.

Firman Allah:

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam.”
(Surah Ali ‘Imran: 19)

“Barangsiapa mencari agama selain Islam, maka sekali-kali tidak akan diterima daripadanya.”
(Surah Ali ‘Imran: 85)

Pendekatan ini adalah jalur kesesatan pemikiran yang pernah muncul sejak zaman Muktazilah dan diperangi oleh ulama Ahlus Sunnah.

5. Sirah Nabi: Rasulullah Tidak Tawar-Menawar Dalam Prinsip Islam

Dalam perjanjian Hudaibiyah dan ketika pelbagai tekanan Quraisy memujuk Nabi supaya ‘berkompromi’, Baginda tegas menolak sebarang rombakan prinsip aqidah dan hukum Allah.

Contoh Sirah:

Ketika Abu Talib memujuk Rasulullah SAW agar tidak terlalu mengkritik berhala demi menjaga keharmonian Mekah, Baginda menjawab:

"Demi Allah, wahai bapa saudaraku, kalau mereka letakkan matahari di kananku dan bulan di kiriku untuk aku meninggalkan dakwah ini, aku tidak akan tinggalkannya."
(Sirah Ibn Hisham)

Rasulullah tidak sesekali mengubah hukum Islam hanya kerana tekanan budaya atau desakan gender.

Kesimpulan: SIS Menyimpang dari Jalan Lurus

Sisters in Islam mungkin tampil sebagai wajah progresif dalam wacana gender, tetapi pendekatan dan hujah mereka bertentangan dengan asas aqidah, syariah dan manhaj salaf. Menolak hukum qat’ie, menafsir al-Quran ikut hawa nafsu, memperlekeh ulama dan mengangkat pluralisme adalah ciri-ciri kesesatan yang nyata.

Firman Allah yang terakhir diturunkan menjadi noktah jelas:

“Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agama kamu, dan telah Aku cukupkan kepada kamu nikmat-Ku, dan telah Aku redhai Islam itu menjadi agama kamu.”
(Surah al-Maidah: 3)

Tanggungjawab umat Islam hari ini adalah kembali kepada manhaj yang sahih, bukan menggadaikan agama demi naratif Barat yang menjauhkan manusia dari kebenaran wahyu.

sumber

Comments

VIDEO WAJIB TONTON : Apa maksud DS Ahmad Maslan tentang dia saksi hidup dalam isu Mas Ermieyati

VIDEO PILIHAN : Sahur di "Traffic Light"